√ар¤чий батик

ƒл¤ роботи в ц≥й техн≥ц≥ треба насамперед п≥дготувати в≥дпов≥дну воскову сум≥ш, використовуючи озокерит ≥ бджолиний в≥ск у сп≥вв≥дношенн≥ 1 : 3. ќзокерит за своњми ¤кост¤ми близький до бджолиного воску, ≥ його можна використовувати в чистому вигл¤д≥. якщо зам≥сть озокериту засто совують параф≥н (побутова св≥чка), то його сл≥д зм≥шувати з воском у сп≥вв≥дношенн≥ 3 : 2. ÷¤ сум≥ш м'¤ка, еластична, добре л¤гаЇ на тканину, не в≥дшаровуЇтьс¤ в≥д нењ, на в≥дм≥ну в≥д покритт¤ самим т≥льки параф≥ном. якщо шар резерву в≥длущитьс¤, то на оголену частину площини тканини зат≥каЇ барвник "чужого" кольору, утворюЇтьс¤ пл¤ма, що, звичайно, порушуЇ загальну композиц≥ю малюнка.

ѕрацюючи в так≥й техн≥ц≥, краще використовувати кубов≥ або ан≥л≥нов≥ барвники. јле найст≥йк≥шими Ї орган≥чн≥, тобто рослинн≥ барвники (див. розд≥л "‘арбуванн¤ тканин ≥ пр¤ж≥").

ѕеред початком розпису в техн≥ц≥ гар¤чий батик тканину промивають у гар¤чому содовому розчин≥ (на 10 л води -1 столова ложка соди). —одовий розчин змиваЇ вс≥ промислов≥ добавки, ¤к≥ використовують п≥д час обробки. “канина стаЇ чистою ≥ трохи зб≥гаЇтьс¤, що запоб≥гаЇ деформац≥њ малюнка п≥сл¤ нанесенн¤ його на тканину.  оли тканина просохне, њњ нат¤гають на раму.

–исунок нанос¤ть простим ол≥вцем (не х≥м≥чним). Ќаступний етап - нанесенн¤ воскового шару. –озплавленим воском спочатку покривають т≥ площини, на ¤к≥ передбачаЇтьс¤ нанести темн≥шу фарбу. ¬≥льн≥ в≥д воску площини фарбують у св≥тл≥ тони. ƒл¤ цього тканину занурюють у розчин барвника св≥тлого тону. ѕот≥м њњ виймають, сушать ≥, проклавши м≥ж к≥лькома шарами м'¤кого паперу або газет, прасують гар¤чою праскою ≥ тим зн≥мають шар воску. ƒал≥ воском покривають щойно пофарбовану д≥л¤нку, а також т≥, ¤к≥ не повинн≥ фарбуватис¤ в новий, другий за тональн≥стю кол≥р. ѕовторюють весь процес фарбуванн¤ тканини ≥ зн≥манн¤ воску. ѕеред останн≥м етапом - пофарбуванн¤м площини тканини в найтемн≥ший кол≥р (чорний, темно-коричневий тощо) вс≥ площини, вкрит≥ восковим резервом, можна злегка пом'¤ти. Ќа воску утвор¤тьс¤ невелик≥ тр≥щинки, кр≥зь ¤к≥ на тканину потрапл¤Ї барвник п≥сл¤ зануренн¤ њњ в його розчин. ¬есь малюнок вкриваЇтьс¤ ефектною с≥ткою. «алежно в≥д напр¤му тр≥щин (горизонтально, вертикально, по д≥агонал≥ чи по рисунку) утворюЇтьс¤ додатковий граф≥чний рисунок (≥л. 4.4).

рис.4

√ар¤чий в≥ск на велик≥ площини тканини нанос¤ть широкими пензл¤ми, а дл¤ нанесенн¤ л≥н≥й користуютьс¤ ть¤нтингом або тонким пензлем. ” ть¤нтинг в≥ск заливають ложкою. „им в≥ск гар¤ч≥ший ≥ р≥дший, тим краще. …ого нанос¤ть швидкими рухами, поки в≥н не застиг, бо доведетьс¤ знову п≥д≥гр≥вати. ѕеред початком роботи ть¤нтинг необх≥дно "розписати" на папер≥ так, ¤к "розписують" нову кулькову ручку. Ќижн≥й отв≥р ≥нструмента маЇ добре випускати в≥ск. Ќанесен≥ за допомогою ть¤нтинга восков≥ контури або резерв з гумового клею створюють бар'Їр, кр≥зь ¤кий барвник не потрапл¤Ї на сус≥дню площину.

якщо в м≥сц¤х, вкритих воском, тканина не потемн≥шаЇ, значить в≥ск не пройшов в пори тканини, в≥н остиг. –оботу краще припинити, бо такий в≥ск все одно в≥дшаруЇтьс¤ в≥д тканини. √ар¤чий в≥ск маЇ добре просочити волокна тканини, ≥накше п≥д час фарбуванн¤ барвник потрапить на т≥ д≥л¤нки малюнка, ¤к≥ на цьому етап≥ розмальовувати не передбачалось.

‘арби розвод¤ть у гар¤ч≥й (45∞—) вод≥.  ≥льк≥сть сухого барвника залежить в≥д розм≥ру площини, ¤ку сл≥д розмалювати, ≥ ≥нтенсивност≥ кольору. ƒл¤ фарби темних в≥дт≥нк≥в на 1 л води беруть 1 - 2 чайн≥ ложки сухого барвника ≥ додають 1-2 чайн≥ ложки нашатирного спирту. ўоб виконати в техн≥ц≥ гар¤чого батика, наприклад, декоративну наволочку, потр≥бно 2-3 л розчиненого барвника, платт¤ -8 -10 л. „им б≥льша к≥льк≥сть розчину, тим краще пофарбуЇтьс¤ тканина. —л≥д пам'¤тати: при температур≥ 45 ∞— тканину тримають у барвнику ст≥льки, ск≥льки потр≥бно дл¤ одержанн¤ бажаного в≥дт≥нку. —уха тканина вбираЇ фарбу г≥рше ≥ нер≥вном≥рно, тому краще фарбувати вологу тканину.

ƒл¤ розпису можна скористатис¤ с≥рчистими барвниками. ѕри температур≥ 80 ∞— в 1 л розчин¤ють 15г с≥рчистого натр≥ю ≥ 10 г с≥рчистого барвника, перем≥шують ≥ трохи охолоджують.  оли розчин охолоне до температури 45 ∞—, у нього занурюють пробний клаптик тканини. ¬ийн¤вши, сушать прот¤гом 15 хв (за цей час барвник остаточно про¤витьс¤) ≥ промивають водою з милом. як≥сть барвника посилитьс¤ й пол≥пшитьс¤, ¤кщо до 5 л розчину додати чайну ложку хлористого натр≥ю.  оли дос¤гнуто бажаного кольору, у розчин додають 10 г с≥рчистого натр≥ю ≥ фарбують всю тканину при температур≥ 45 ∞— ст≥льки часу, ск≥льки фарбували пробний клаптик.

Ќевелик≥ вироби можна фарбувати також пензлем, губкою, аерографом. ўоб барвник не потрапив на сус≥дн≥ площини, користуютьс¤ трафаретом.

« розмальованоњ способом гар¤чого батика тканини сл≥д видалити в≥ск. ÷е робл¤ть так само, ¤к ≥ п≥д час пром≥жних операц≥й. Ќагр≥ванн¤ тканини праскою до високоњ температури (100 ∞—) про¤вл¤Ї ≥ частково закр≥плюЇ барвник.  ол≥р стаЇ ¤скрав≥ший ≥ не так сильно змиваЇтьс¤ п≥д час вологоњ обробки. ÷ей метод найпридатн≥ший дл¤ обробки панно та ≥нших декоративних вироб≥в, ¤к≥ не треба часто прати. « тканини дл¤ платт¤ в≥ск необх≥дно видалити ретельн≥ше ≥ провести додаткове закр≥пленн¤ кольору. ” домашн≥х умовах батик можна закр≥пити так. ” велику каструлю з водою ставл¤ть миску, ¤ку щ≥льно закривають кришкою. “канину необх≥дно прокласти м'¤ким промокальним папером дл¤ того, щоб ув≥брав вологу, ¤ка утворитьс¤. “од≥ кол≥р не "попливе". “канину можна згорнути. ƒо кришки з внутр≥шньоњ сторони прив'¤зують розписаний вир≥б. ¬оду кип'¤т¤ть приблизно 1 год, п≥д кришкою утворюЇтьс¤ сухий пар, ¤кий ≥ закр≥плюЇ розпис. ѕ≥сл¤ цього вир≥б промивають у тепл≥й мильн≥й вод≥.  оли тканина стаЇ м'¤кою, приЇмною на дотик, це Ї точною ознакою того, що воску на н≥й не залишилос¤.

” техн≥ц≥ гар¤чого батика б≥льше можливостей оформленн¤ тканин, н≥ж у техн≥ц≥ холодного батика. ” ц≥й техн≥ц≥ можна виконати декоративн≥ подушки, скатерки, штори, а також тканину дл¤ платт¤, сп≥дниц≥, блузки. ќстанн≥ особливо попул¤рн≥ у молод≥.

¬икористовуючи дуже прост≥ способи, можна виконати л≥н≥йний рисунок у смуги, кл≥тинку, контурний, р≥зноман≥тн≥ круги в≥д др≥бного горошку до великих круг≥в, що вход¤ть один в одного ≥ нагадують диск сонц¤ (≥л. 8 на вкладц≥). –озгл¤немо де¤к≥ приклади. Ќасамперед необх≥дно вир≥шити, ¤ким в≥зерунком хот≥лос¤ б оформити тканину чи вир≥б. Ќаприклад, подушку чи скатерть зробити з рисунком дов≥льних, немовби рухомих л≥н≥й. Ќа б≥лу бавовн¤ну тканину нанос¤ть ол≥вцем л≥н≥њ рисунка. ѕот≥м по ньому прошивають товсту нитку ≥ дуже сильно зат¤гують (рис.5). ”творюютьс¤ складки, ≥ чим туг≥ше зат¤гнутьс¤ нитки, тим б≥льшими будуть складки. Ќитки необх≥дно закр≥пити вузлами, щоб п≥д час фарбуванн¤ складки не роз≥йшлис¤. ѕрошивши тканину ≥ вист≥бавши нитками по рисунку, опускають тканину у розчин промислового барвника ≥ фарбують за звичайним рецептом, видержуючи потр≥бн≥ час ≥ температуру фарбуванн¤. ѕ≥сл¤ цього тканину чи вир≥б старанно промивають у текуч≥й вод≥. ¬иходить красивий дов≥льний мальовничий рисунок з тр≥щинок та круг≥в.

рис.5 рис.6

ƒл¤ створенн¤ рисунка в смуги чи кл≥тинку тканину складають, перев'¤зують шнуром ≥ в такому вигл¤д≥ фарбують (рис.6).

рис.7 рис.8

ўоб виконати рисунок в кружок (один чи к≥лька), робл¤ть кульки з вати р≥зного об'Їму (рис.7) або обв'¤зують тканиною іудзики р≥зних розм≥р≥в (рис.8). якщо обв'¤зку зробити вузьку, матимемо круги невеликого д≥аметра, ¤кщо широку,- то великого. ÷е треба враховувати, бо сп≥вв≥дношенн¤ вузьких ≥ широких л≥н≥й даЇ можлив≥сть ур≥зноман≥тнювати композиц≥ю рисунка.

Сайт создан в системе uCoz