’олодний батик

Ќайпоширен≥ший вид розпису тканини - холодний та гар¤чий батик. ÷ей вид мистецтва здавна в≥домий в јз≥њ, јфриц≥, але особливого поширенн¤ ≥ визнанн¤ набув на остров≥ ява. ¬ ™вроп≥ цей вид прикрашанн¤ тканини був поширений у минулому стол≥тт≥. ÷¤ техн≥ка стала знову попул¤рною в 30-т≥ роки XX ст.

÷е дуже клоп≥тка техн≥ка, але вироби, виготовлен≥ цим способом, дуже красив≥. ” техн≥ц≥ холодного батика виготовл¤ють декоративн≥ текстильн≥ вироби, ¤к≥ не потребують чистки ≥ добре захищен≥ в≥д потрапл¤нн¤ води.

ƒл¤ виконанн¤ вироб≥в у ц≥й техн≥ц≥ насамперед потр≥бна дерев'¤на рама (рис.1, де а - загальний вигл¤д, б - розр≥з, 1 - отвори дл¤ зм≥ни розм≥р≥в, 2 - цв¤шки, 3 - гвинт) з рейок невеликого перер≥зу. Ўирина рами залежить в≥д ширини тканини (70, 90 або 100 см), а довжина маЇ так≥ сам≥ розм≥ри (дл¤ квадратних вироб≥в) або б≥льш≥ (100 - 200 см). ћожна виготовити раму ≥з зм≥нюваними розм≥рами. ƒл¤ цього по кутах рами по д≥агонал≥ прор≥зають пази ≥ скр≥плюють протилежн≥ кути гвинтами, зм≥нюючи цим раму до потр≥бних розм≥р≥в. Ќа раму набивають цв¤шки з нержав≥ючого металу без шл¤пок. ¬≥д≥гнувши цв¤шки до краю рами, утворюють гачки, на ¤к≥ пот≥м нат¤гують тканину.

рис.1 рис.2

 р≥м рами потр≥бен спец≥альний ≥нструмент - ть¤нтинг, за допомогою ¤кого на тканину нанос¤ть воском граф≥чний рисунок (рис.2). ¬≥ск у такому випадку Ї резервом ≥ створюЇ св≥тлий контурний рисунок на стику двох кольор≥в. “ь¤нтинг - це м≥дна форма дл¤ розтопленого воску ≥з ст≥нками завтовшки 1 - 3 мм, в зв'¤зку з чим в≥ск не дуже швидко застигаЇ. «низу форма маЇ круглий отв≥р, д≥аметр ¤кого дор≥внюЇ д≥аметру звичайноњ голки. «боку до ть¤нтинга кр≥пл¤ть осерд¤ з дерев'¤ною ручкою.

√раф≥чний рисунок можна також наносить плоскими або круглими пензл¤ми, м'¤кими або жорсткими, або ж за допомогою скл¤ноњ трубки з кулькою; к≥нчик трубки потоншений ≥ трохи з≥гнутий. “ака трубка потр≥бна дл¤ нанесенн¤ по рисунку так званого резерву, але ≥ншого складу, н≥ж у випадку сухого розпису. √ар¤чий в≥ск нанос¤ть на площину тканини по рисунку у вигл¤д≥ широких смуг або невеликих площин круглими б≥л¤чими пензликами, а у вигл¤д≥ великих площин - плоскими пензл¤ми завтовшки 1 - 3 см (є 18-22). ¬≥ск п≥д≥гр≥вають ≥ п≥дтримують у теплому стан≥ в емальован≥й або керам≥чн≥й посудин≥ (останн¤ довше збер≥гаЇ тепло). ¬ ≥нш≥й емальован≥й посудин≥ в≥дразу ж готують розчин барвник≥в. ƒл¤ основного розчину барвника, в ¤кий потр≥бно занурити всю тканину, посудину готують великого об'Їму, наприклад в≥дро, куди зручн≥ше опускати велик≥ в≥др≥зки тканини.

–езерв дл¤ роботи трубочками готують з гумового клею та бензину.  лей розчин¤ють у бензин≥ до густоти сметани ≥ нанос¤ть контури на тканину скл¤ною трубочкою. ѕ≥сл¤ нанесенн¤ р≥дкого резерву бензин випаровуЇтьс¤, а гумовий клей заходить у пори тканини ≥ затримуЇ проникненн¤ водного розчину барвника з одн≥Їњ площини в ≥ншу. ≤ т≥льки в рамках оконтуреноњ невеликоњ площини можна немов би аквареллю по мокрому писати р≥дкими барвниками.

Ќат¤гуючи тканину на раму, необх≥дно простежити, щоб њњ нат¤г був не дуже сильним, бо ≥накше резерв, ¤к правило, руйнуЇтьс¤. ѕроте нат¤г не повинен бути ≥ надто слабким, бо, провисаючи, тканина деформуЇтьс¤, ≥ малюнок спотворюЇтьс¤.

Сайт создан в системе uCoz